Kontakt: info@runezzaz.se

Spelbolagen satsar på marknadsföring

Det lutar åt att ett licenssystem kommer att införas på den svenska spelmarknaden. Därför satsar spelbolagen stort på marknadsföring, vilket de hoppas ska ge utdelning i form av marknadsandelar.

Än så länge har vi ett spelmonopol i Sverige, även om man som svensk idag kan spela casino eller poker på vilken spelsajt som helst i världen. En ändrad spelpolitik står dock för dörren. Regeringens utredare vill införa ett licenssystem för spel om pengar, vilket kommer att öppna den svenska spelmarknaden för utländska bolag. Lagrådsremissen av förslaget finns att läsa här.

En sådan avreglering är precis vad spelbolagen själva har förordat, och de har, som man säger på engelska, put their money where their mouth is. Under 2017 lade spelbolagen fem och en halv miljard kronor, brutto, på marknadsföring i Sverige. Mer om detta finns att läsa i Dagens Industri. Året dessförinnan uppgick inköpen av reklam till 3,8 miljarder kronor, och 2015 var siffran 3,3 miljarder. Investeringarna under 2016 motsvarade ungefär fem procent av de totala investeringarna i reklam och marknadsföring.

Svenska Spels vd, Lennart Käll, kallar situationen som råder just nu ”vilda västern”. SCB:s siffror, som finns här visar bl.a. följande:

  • Kindred ökade sina bruttoinvesteringar i reklam med 12 procent, till 442 miljoner kronor.
  • Leovegas ökade sina bruttoreklaminvesteringar med hela 83 procent, till 313 miljoner kronor.

Det handlar om marknadsandelar

Trav på tv-skärmEn anledning till att bolagen satsar så stort är att de vill kapa åt sig marknadsandelar innan licenssystemet införs.

Den nya lagen kommer, om den röstas igenom, att innebära att spelmarknaden i Sverige delas upp i tre segment:

  1. spel som inte får konkurrensutsättas
  2. allmännyttiga nummer- och turspel
  3. licensspel, som poker, bingo och casino på nätet

Det är det tredje segmentet som kommer att konkurrensutsättas i och med att licenssystemet införs. De andra typerna av spel kommer att fungera ungefär som innan, och organisationer och föreningar kommer inte att behöva ansöka om licens.

De flesta fruktar också att Svenska spel kommer att ha ett stort försprång även efter att licenssystemet införts, eftersom bolaget kommer att finnas kvar och driva licensspel. Det kommer alltså inte att delas upp i två bolag, där det ena kommer att ha hand om licenssspelen.