Kontakt: info@runezzaz.se

Spel i Sverige och Danmark

Sverige och Danmark är två länder som på många sätt är mycket lika. Kanske är det likheterna som gör att vi både här och vårt södra grannland så ofta fokuserar på olikheterna. När det kommer till spel om pengar finns det dock ganska stora skillnader mellan de två länderna.Nyhavn i Köpenhamn

I Danmark är spelmarknaden, till skillnad från i Sverige, avreglerad. Utländska spelföretag, bl.a. inom betting och onlinecasino, kan lösa en licens som ger dem möjlighet att verka på den danska marknaden.

Både Danmark och Sverige har dock en myndighet som ska övervaka spelmarknaden, och se till att de regler som finns efterlevs. Ledorden för den svenska myndigheten är att spelmarknaden ska vara laglig, säker och pålitlig.

Trots att Danmarks spelmarknad är betydligt mer avreglerad än den svenska så är Sverige ett mer intressant land för spelbolagen. Det beror på att svenskarna spelar mer än danskarna. Det säger åtminstone Kristian Wind, special adviser på den svenska Lotteriinspektionen, en tjänsteman som även har erfarenhet av arbete på Danmarks motsvarighet till den svenska myndigheten. Eftersom utbudet av inhemska spel också är mer begränsat är svenska spelare mer benägna att spela på utländska sajter, eller svenskspråkiga spelsajter vars servrar är belägna utomlands. Det gör de svenska spelarna än mer intressanta för många bolag, och innebär att spelreklamen, ironiskt nog, är mer omfattande här än i Danmark. Till detta bidrar också att Svenska spel lägger stora summor på marknadsföring.

LOU

Det statliga spelbolagets avtal med flera av de byråer som sköter kommunikation och marknadsföring löper ut under nästa år. Eftersom Svenska spel ägs av staten omfattas bolagets marknadsföring av lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär att de byråer som man idag arbetar med – Jung, Animal, King och DDB Stockholm – samtliga kan förlora sina kontrakt, som sammanlagt beräknas vara värda ungefär 30 miljoner kronor per år.

Upphandlingen gäller följande områden, skriver Resumé:

  • Strategisk och kreativ byrå Turspel (Lotto, Triss, Eurojackpot samt Keno).
  • Strategisk och kreativ byrå Modervarumärket (Svenska Spel, Vegas och Casino Cosmopol).
  • Strategisk och kreativ byrå Sport- och Nätspel (Oddset, Stryktipset, Europatipset, Topptipset, Måltipset, Poker Online och Bingo).
  • Marknads-PR för Modervarumärket, Turspel, Sportspel, Nätspel och Casino Cosmopol
  • Designbyrå
  • Kommunikationsstöd inom Public Affairs och Corporate Communication